Intelligentieonderzoek

Bij een intelligentieonderzoek wordt gekeken naar de verstandelijke mogelijkheden van een kind en waar haar/zijn zwakke en sterke kanten liggen. Niet alle kinderen leren op dezelfde manier. Sommige kinderen leren heel vlug en hebben daarom al snel een voorsprong op hun klasgenootjes.

Verveling, onder stimulatie en onderpresteren kan een negatief gevolg zijn van deze voorsprong. Aan de andere kant zijn er ook kinderen die moeite hebben met het schoolse en meer tijd nodig hebben om informatie te verwerken en “vergeten” deze ook sneller.

Het automatiseren van basiskennis verloopt dan vaak trager en er kunnen problemen ontstaan op het moment dat deze kennis ingezet moet worden voor het begrip van bijvoorbeeld rekenen, lezen, geschiedenis, aardrijkskunde. Voor deze kinderen is het belangrijk te weten hoe hun verstandelijk vermogen ontwikkelt en hoe hun informatieverwerking loopt. Vervolgens kan dan in de begeleiding aangesloten worden bij de sterke en zwakke kanten in het intelligentieprofiel.

Naar aanleiding van het onderzoek wordt er een verslag geschreven over de bevindingen. Ook worden in het verslag handelingsgerichte adviezen gegeven voor de begeleiding van het kind.

Terug