Onderzoek dyslexie

Dyslexie is een specifieke leerstoornis en het is belangrijk dit tijdig te onderkennen. Tegenwoordig wordt door veel scholen de officiële diagnose uitgesteld tot het voortgezet onderwijs. Dit heeft voornamelijk te maken met financiële middelen. Wij pleiten echter voor vroegtijdige signalering en onderkenning van dyslexie en de voornaamste reden hiervoor is duidelijkheid naar het kind en de ouders toe. Kinderen met dyslexie kunnen motivatieproblemen ontwikkelen, met daarnaast een negatief zelfbeeld: 'ik kan niet lezen en schrijven'.

Bij een dyslexie onderzoek wordt gekeken of er bij het aangemelde kind een specifieke achterstand in de lees- en/of spellingvaardigheid is, er een direct of indirect verband is met de interne verwerking van spraakklanken en of er sprake is van een probleem in de basisfuncties (intelligentie, geheugen, taalontwikkeling). Daarnaast wordt er gekeken of er sprake is van een hardnekkig probleem. Indien er ondanks geboden hulp (minimaal 2X per week gedurende een half jaar) er nog onvoldoende vorderingen zijn, welke op basis van de verstandelijke vermogens van het kind verwacht mag worden, kan er sprake zijn van ....

  • Intakegesprek
  • Gesprek met leerkracht / I.B.-er
  • Intelligentieonderzoek
  • Lees- en spellingonderzoek
  • Uitgebreid verslag
  • Adviesgesprek met school en ouders

Terug