Algeheel ontwikkelingsonderzoek

Om inzicht te krijgen in het gedrag , probleemgedrag, niveau of de ontwikkeling van het kind kan het nodig zijn onderzoek te doen in de vorm van observatie, testen psychodiagnostiek en beantwoorden van vragenlijsten.

Dit onderzoek kan zich richten op:

  • Intelligentie
  • Ontwikkeling
  • Persoonlijkheid en interactie
  • Belevingswereld en gedrag
  • Leerproblemen
  • Sociaal-emotionele problemen

De resultaten van het onderzoek worden beschreven in een verslag, met naast conclusies ook praktische adviezen die kunnen worden uitgewerkt in een begeleidingsplan.

Dit plan kan zich vanuit de vraag richten op:

  • Behandeling / begeleiding van het probleem
  • Adviezen voor de thuissituatie
  • Advies en/of begeleiding voor school
  • Training of coaching van ouders
  • Training of coaching van het kind
  • Sociaal – Emotioneel onderzoek
  • Onderzoek naar een sociaal-emotionele hulpvraag omvat een onderzoek, een observatie, een verslag en een gesprek met ouders en eventueel school.
  • Hulpvragen voor een onderzoek naar de sociale-en emotionele vaardigheden en belemmeringen van het kind kunnen uiteenlopend van aard zijn . Het kan gaan om onderzoek naar de aanwezigheid van (faal) angst, onderzoek (spatie) naar de zelfbeleving van het kind, onderzoek naar de schoolbeleving van het kind of handelingsgericht onderzoek bij sociaal-emotionele en/of gedragsproblemen.
  • Training of coaching van het kind

Terug